Tentera Elit AS Tukar Kelamin Jadi Perempuan

Jumat, 20 Desember 2013 0 komentar

5 Ogos 2013

Chris Brek yang kini menjadi perempuan dan berganti nama menjadi Kristin Beck. (Foto: BBC News)  
Chris Brek yang kini menjadi perempuan dan berganti nama menjadi Kristin Beck. (Foto: BBC News)
WASHINGTON - Chris Beck merupakan tentera Amerika Syarikat   yang penuh dengan bintang jasa. Namun, dia mengejutkan rakan-rakannya dengan tukar jantina menjadi seorang perempuan.

Brek mengubah identitinya setahun setelah dia bersara dari pasukan khusus Angkatan Laut AS. Beck resmi mengganti namanya dari Chris menjadi Kristin pada Februari lalu.

Beck mengaku sempat takut rakannya di militer akan marah dan mengecamnya. Dia lega kerana sebahagian besar teman seperjuangannya ternyata mau menerima keputusannya itu.

"Saya sekarang berhenti berpura-pura dan mengubah identiti saya menjadi perempuan," ujar Beck, seperti dikutip BBC, Isnin (5/8/2013).

"Ramai rskan saya berkata saya telah memberikan pengabdian besar selama 20 tahun dalam tentera. Mereka tidak boleh mengerti apa yang saya alami, namun mereka mendukung saya 100 persen," lanjutnya.

Selama di dalam tentera, Beck terlibat dalam banyak operasi rahsia. Dia diturunkan di Irak, Afghanistan, dan kawasan Asia Pasfik.

Lelaki itu menuturkan, sudah ingin menjadi perempuan sejak kecil. Dia menahan dorongannya itu kerana takut mendapat tekanan dari orang-orang di sekitarnya
. (ade)

0 komentar:

Posting Komentar

 

©Copyright 2011 Bodor = Lawak